אני מנותק?

ניתוק

ניתוק

זה כמו לחלום בהקיץ או כמו לעשות משהו ולהיות כל כך מרוכז, אך למעשה המחשבות נמצאות במקום אחר לגמרי, זה כמו לנהוג וצריך להגיע לנקודה מסוימת והנה הזמן חולף והגעתם מבלי לזכור איך או מהיכן נסעתם -זה היה על אוטומט. מצב זה נקרא “ניתוק דיסוציאטיבי" וברגע שאנו חוזרים למודעות הניתוק מסתיים וחוזרים לתפקד כרגיל.

אך מה קורה ? הדיסוציאציה(ניתוק) יוצאת משליטה ולמעשה הניתוק נעשה שלא מרצון. הפרעת זו נקראת דה-פרסונליזציה או דה ריאליזציה והיא עשויה להיות גם סימפטום בעיקר בהפרעות חרדה, בקרב נפגעי טראומה ובהפרעת דחק פוסט טראומה. מדובר בחוויה סובייקטיבית מאוד. דה ריאליזציה האדם מרגיש עצמו מנותק מהמציאות ולאו דווקא מעצמו. למעשה, האדם מרגיש מנותק מעצמו כאדם. ניתן לתאר זאת כאילו האדם יוצא מעצמו ומתבונן בעצמו מהצד, מרבית הפעולות שנעשות הן כמו שנעשות מאליהם. תחושתו של האדם החווה דה ריאליזציה היא כאילו העולם השתנה. יש למעשה משהו אשר חוצץ בינו לבין העולם והמציאות, בינו לבין גופו.
דה פרסונליזציה במקרים אלו קיימת תחושה של נתק של האדם מעצמו. האדם מרגיש שהוא מרוחק מעצמו, מרגשותיו ומחשבותיו. הוא כביכול צופה בעצמו כאילו מהצד בריחוק כלשהו. הסביבה אינה בהכרח שמה לב לתופעה והתנהגותו של האדם מהרגיל, אך האדם מרגיש כמו שחקן בסרט. תופעה זו יכולה להמשך מספר דקות או זמן ארוך יותר. האדם אשר סובל מהניתוק יודע להבחין מה אמיתי, אך החוויה מרגישה לו כמו שכולם רואים ומרגישים את מה שהוא חווה ולכך יש השלכות אישיות.
הניתוק היא אחת מהדרכים של הנפש להתמודד עם דברים שקשה לספוג או להתמודד איתם וזו למעשה אחת מהדרכים להתמודד על החרדות או הטראומות ומיקרים קשים שהגוף והנפש חווים.
אדם אשר חווה חוויה זו מתקשה להסביר לאחרים את מה שחש, למעשה אין כל שינוי במציאות וזו אינה נפגעת כלל, האדם אשר חוה זאת בהחלט מודע לסביבה ולמה שקורה מסביבו ואף רמת תפקודו נמשכת כרגיל. אם זה במסגרת המשפחה, העבודה אך התחושה העצמית היא ההתמודדות האמתית כמו לחיות בגוף זר.

דוגמא נוספת אשר יכולה להמחיש את התופעה, כמה פעמים קורה לנו  שאנו מניחים את המפתחות של הבית במקום מסוים ולמשך דקות ארוכות אנחנו לא מצליחים להיזכר היכן הנחנו אותם וזה למרות שזה קרה ממש לפני דקות מספר. או כמו ללכת בסופרמרקט הקבוע שלנו ומתוך אוטומט זורקים לעגלה את מה שתמיד אנחנו לוקחים אך לפתע הדבר שתמיד לוקחים נעלם מעיננו.
אך לא כך הוא המצב אצל אנשים הסובלים ממצב של דה פרסונליזציה קבוע. הנתק יכול להיות קבוע ומתמשך או להגיע בהתקף של שעות וימים.

למה זה קורה?
במרבית המקרים כפי שצוין קודם מצבי טראומה ופוסט טראומה. אחרי ברור ניתן יהיה לגלות בחלק מהמיקרים כי האדם חווה התעללות מינית או אלימות פיזית או נפשית, ברור שבכל התופעות הללו הגוף אינו יכול להתמודד והרגיש בסכנה או בחוסר שליטה כי החיים בסכנה.
קיימים מגוון גישות ושיטות לטיפול אחת מהשיטות לקוחה מעולם ה- TFT  Trance Formation Therapy  בשיטה זו אנו מזהים את נקודת הזמן ששם הכל התחיל ומשחררים שם את כל החסמים והרגעים אשר פוגעים בשיגרת החיים. על ידי זיהוי ועבודת ניקוי ושחרור, המטופל יכול לחזור לתפקוד וחיי שגרה.

לפרטים נוספים שאלות ותיאום
יש ליצור קשר
יוסי שטרית-נתיב האומץ 052-5555466

 

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

לשיחת ייעוץ חינם

שבה נבדוק יחד את מודל האומץ

לקבלת המדריך של יוסי שטרית איך לנצח את הפחד

פוסטים נוספים לקריאה

איך יוצרים שינוי למרות הפחד?

איך יוצרים שינוי למרות הפחד? אנשים שואלים אותי: "תגיד יוסי, למה אתה מחייך כל הזמן, מה הסוד שאתה מחייך ככה?" ואני בתוכי נזכר בימים בהם חייכתי פחות. תקופות שלא היה לי טוב. אבל גם בתקופות הפחות טובות שלי  בהם התמודדתי עם משברים, פחדים ולחץ, עדיין שמרתי על החיוך. בהתחלה זה

קרא עוד »

דימוי עצמי- מהו דימוי עצמי נמוך ואיך מתמודדים איתו?

דימוי עצמי- מהו דימוי עצמי נמוך ואיך מתמודדים איתו? פתגם ידוע אומר שאדם הוא תבנית נוף מולדתו. אני מרחיב ואומר שהאדם הוא גם השתקפות של כל החוויות שעוברות עליו, ובני האדם הם למעשה המראות זה של זה. אבל בסופו של יום, כאשר אתה נשאר לבדך, אתה רואה את עצמך בדרך

קרא עוד »

את הרגע הזה אני זוכר

את הרגע הזה אני זוכר את הרגע הזה אני זוכר זה שוב קרה לי הבוקר התעוררתי עם תחושה של מחנק תבין יוסי, ידעתי שאני לא נחנק והצלחתי לנשום אבל הרגשתי שאני מתאמץ הרגשתי שקנה הנשימה עומד להיסגר. שוב נבהלתי, נלחצתי.   קפצתי מהמיטה, הלכתי להסתכל על עצמי במראה, לוודא שאני

קרא עוד »

אין ממה לפחד?

אין ממה לפחד אין ממה לפחד אין ממה לפחד?כולם חווים פחד, מפחדים, דואגים. ובכל זאת,לרוב אנחנו מופתעים לגלות עד כמה ההתנהגות היומיומית שלנו מונעתעל ידי צורך להפחית את הפחדים שלנו.אבל מכיוון שהפחד נתפס לעתים קרובות כחולשה,פחות מקובל לדבר על זה.לא רק שאנחנו נמנעים מלדבר על הפחדים שלנו,אנחנו בדרך כלל אפילו

קרא עוד »

איך מתמודדים עם זה?

איך מתמודדים עם זה? את הלילה הזה אני אזכור להרבה זמן – כמו לילות רבים שחוויתי בעבר. השעה 03:30. שמעתי אותו שוב דופק בחוזקה ולא מרפה, כמי שמבקש ממני להתייחס אליו.אמרתי לו: יקירי, למה עכשיו באמצע הלילה?! תן לי עוד כמה שעות לישון.הבטחתי לו שאתייחס אליו, אבל הוא – עקשן

קרא עוד »

אני מנותק?

ניתוק ניתוק זה כמו לחלום בהקיץ או כמו לעשות משהו ולהיות כל כך מרוכז, אך למעשה המחשבות נמצאות במקום אחר לגמרי, זה כמו לנהוג וצריך להגיע לנקודה מסוימת והנה הזמן חולף והגעתם מבלי לזכור איך או מהיכן נסעתם -זה היה על אוטומט. מצב זה נקרא “ניתוק דיסוציאטיבי" וברגע שאנו חוזרים למודעות

קרא עוד »