בואו נדבר על עטית מסיכה

בואו נדבר על עטית מסיכה. אני לא מדבר על מסיכות למניעת הדבקות בקורונה; גם לא על מסיכות של חג פורים, למרות שאלה דוגמאות נהדרות, אליהן אתייחס מאוחר יותר.

אני מדבר על מסיכות רגשיות וכיצד אילו משפיעות עלינו.  כמי שחווה טראומה, הרבה מאוד שנים בילדותי, הרגשתי טוב יותר כאשר יצאתי לשחק עם חברים ולהראות שהכל בסדר, למרות שבתוך תוכי הרגשתי ממש לא בסדר. גם מול המורים בבית הספר רציתי להֵראות חזק וששום דבר לא משפיע עלי: לא העונשים ולא הקריאה להורי לברור ההתנהגות – זה שירת אותי מול חברי בבית הספר כדי להיות יותר מקובל, להיות הילד המצחיק, "המופרע", הליצן של הכתה.

גם כאן הדעות נחלקות לשניים: מצד אחד זה שירת אותי ונתן לי הרבה כוח בהתמודדות היומיומית שלי ומצד שני הסתרתי את האמת ברגשותי, דבר אשר היקשה על הסביבה לזהות שמשהו לא תקין.

יש לא מעט מחקרים בתחום הזה איך עטית מסיכה רגשית משפיעה על הבריאות הנפשית ומאפשרת חיי רווחה.

מחקר אחד, שפורסם בכתב העת Journal of Social and Clinical Psychology בדק את הקשר בין מסכות רגשיות לבין מצוקה פסיכולוגית בקרב סטודנטים. המחקר מצא, שסטודנטים, שדיווחו על רמות גבוהות יותר של שימוש במסכה רגשית, דיווחו גם על רמות גבוהות יותר של דיכאון וחרדה.

מחקר אחר, שפורסם בכתב העת Journal of Personality and Social Psychology, בחן את ההשפעה של שימוש במסכה רגשית על יחסים בין-אישיים. המחקר מצא, שאנשים, שלבשו מסכות רגשיות, נתפסו על ידי אחרים כפחות אותנטיים ואמינים, מה שהוביל לירידה ברמות האינטימיות איתם והתמיכה החברתית בהם.

בנוסף למחקרים אלה, ישנו מידע הולך וגדל על השפעת האותנטיות על הבריאות הגופנית והנפשית. מחקר אחד, שפורסם בכתב העת Emotion, מצא שאנשים, שדיווחו על רמות גבוהות יותר של אותנטיות, דיווחו גם על רמות גבוהות יותר של וויטליות לחיים, כולל סיפוק ואושר.

אותנטיות מביאה אותנו לצמיחה אישית. כשאנחנו עוטים מסכות ומסתירים את האני האמיתי שלנו, אנחנו לא אותנטיים, מה שעלול להוביל לתחושת ניתוק מעצמנו ומאחרים. הסרת מסכות מאפשרת לנו לאמץ את האני האמיתי שלנו ולחיות באופן שמתיישר עם הערכים והאמונות שלנו.

עם זאת, מסכות יכולות לשמש אותנו כדי להשתלב עם אחרים, כדי להימנע משיפוטיו, או כדי להסתיר את הרגשות והפגיעות האמיתיים שלנו. בעוד שעטית מסכות אלו עשויה לספק תחושת ביטחון או נוחות זמנית, היא מונעת מאיתנו בסופו של דבר לבנות מערכות יחסים עמוקות ומשמעותיות עלולה לעכב את הצמיחה האישית שלנו.

אין ספק, כי הסרת מסכות דורשת נכונות להיות בעמדת פגיעות ואומץ, אבל היא  מציעה גם יתרונות רבים. כשאנחנו אותנטיים, יש סיכוי גבוה יותר שנמשוך אנשים ומצבים, שתואמים לערכים ולמטרות שלנו, דבר שיכול להוביל להגשמה והצלחה רבה יותר בחיים. בנוסף, להיות אותנטי יכול לשפר את הבריאות הגופנית והנפשית שלנו על ידי הפחתת מתח וחרדה, הנובעים מניסיון מתמיד להסתיר את האני האמיתי שלנו.

לסיכום, הסרת מסכות חשובה, כי היא מאפשרת לנו לחיות בצורה אותנטית, דבר חיוני לצמיחה אישית, לבניית מערכות יחסים עמוקות ולשיפור הבריאות הנפשית והרווחה שלנו.

אהבתם? מוזמנים לשתף

אני מזמין אותך ליצור איתי קשר
לשיחה ראשונית ללא עלות

בה נדבר על מה הדבר המשמעותי שחשוב לך להתגבר עליו השנה
ואיך אני אוכל לעזור לאמן וללוות אותך בדרך.

לכתבות נוספות

שכחתי כבר על מה לסלוח…

מכירים את זה, שאתם כועסים או אפילו לא מדברים עם אדם אחר ואפילו לא זוכרים על מה? כך בדיוק…

גירושין – כמה זה עולה לנו?

גירושין – כמה זה עולה לנו? שאלת הכסף בוודאי היוותה חלק מרכזי בשיקולים שלך אם להתגרש או במהלך הגירושין אבל הינה…

לקביעת פגישה

אני מזמין אותך למלא פרטים ולקבוע איתי שיחת ייעוץ ללא תשלום.
בשיחה – נדבר על למה הגעת אליי, איך בנוי התהליך ומה חשוב לך לקדם…

רק צריך לכתוב שם, מייל וטלפון 
 ואז יופיע לך יומן שאפשר לסמן בו איזה יום ושעה נוח לך.

פתח צ׳אט
שלום,
איך אוכל לעזור?