מודל מעשי לשינוי אמונה מגבילה

"הפילוסוף דקארט האמין שגילה את האמת הבסיסית ביותר כשאר השמיע את הצהרתו המפורסמת: "אני חושב, משמע אני קיים". למעשה, הוא נתן ביטוי לטעות הבסיסית ביותר: להשוואת החשיבה להוויה ולזהות.
ההזדהות עם הדעת שלכם יוצרת מסך אטום של מושגים, תוויות, דימויים, מילים, שיפוטים והגדרות שבולמים כל מערכת יחסים אמיתית. היא עומדת ביניכם ובין העצמי שלכם, ביניכם לבין שאר בני האדם, ביניכם ובין הטבע, ביניכם ובין אלוהים".

אקהרט טול, כוחו של הרגע הזה, מדריך רוחני להארה.
לאורך החיים שלנו הנפש שלנו אוספת וגורפת חוויות ומחשבות אשר הופכות עם השנים לאמונות. אנו יוצרים הזדהות מלאה בין העצמי שלנו לבין ההתנסויות שלנו ובכך מגבילים את עצמינו במקרים רבים להגשים את עצמינו בצורה הגבוה והמיטיבה ביותר. יתירה מכך, רובנו לא מודעים לכך. אנו שבויים בתפיסה מערבית דטרמניסיטית שככל שעוברות השנים כך קשה לנו יותר ויותר לשנות דפוסי חשיבה. אנו גם חשים את עייפות החומר ומוותרים על החלומות שלנו, השאיפות שלנו ומגיעים לגיל מבוגר עם תחושת פספוס. האמונות האלה שאנו מחזיקים בהן, קרויות אמונות מגבילות. למה מגבילות? כי קודם כל הם מגבילות אותנו מהגשמת השאיפות והרצונות שלנו ושנית אם אנו מודעים לכך שהן מגבילות, עצם ההתבוננות והתהייה על קנקנן, פותחות בפנינו צוהר לשינוי. האם ניתן לשנות אמונות מגבילות ולשנות את מסלול החיים שלנו? מסתבר שכן.

לבד מהבסיס הנפשי, לאמונות המגבילות יש גם הוכחה פיזיולוגית, הממוקמת במוח האמצעי, במערכת הלימבית ובבלוטת יותר המח, ההיפוטלמוס. המערכת הלימבית היא מערכת קדומה המווסתת את הפעולות העיצביות, כמו קצב לב, הרחבת אישונים, טמפרטורת גוף. היא גם קשורה לרגשות ולזיכרון לטווח ארוך ובשל כך היא משמשת ליצירת אינטגרציה של המידע המגיע מהקורטקס, המוח הקדמי. מכיוון שאמונות נוצרות בעומק המח הן גם יוצרות תגובות גופניות בלתי רצוניות באופן "אינסטנקסטיבי". כך אנו מאמינים שהן התגובות האוטומטיות שלנו ובעצם זה פשוט אנחנו.

ניתן לשנות אמונות מגבילות, לשפר את איכות חיינו ולשנות את מסלולם

לשיטת ה-NLP ישנם כלים המאפשרים לפרק אמונות מגבילות ולהחליפן באמונות חדשות שתורמות לנו. ה-NLP "ניגש" את המקום בו נולדה האמונה ומחליף אותה באמונה אחרת, ממש כמו תכנות מחדש של מחשב. השיטה עושה שימוש בטכניקות מילוליות לפירוק ה"הנחות מראש" שלנו בהן ניתן להשתמש בשיחה או כמודל לתשאול. אחרי ששינינו את האמונה המגבילה, משתמשים בהליך או במספר תהליכים על מנת להטמיע את האמונה החדשה שתהפוך לאמיתית עבורינו.
על מנת ליצור אמונה מעצימה יותר עבורינו, אנו צריכים לגלות את תהליך שינוי האמונות הטבעיות שלנו. השלב הראשון הוא לבחור תחילה אמונה אחת שלנו ולהתחיל להטיל ספק בה. לאחר מכן לשקול לאמץ אמונה חדשה ונכונה יותר עבורינו והתחיל לחיות אותה.
מודל ששת השלבים לשינוי האמונות על פי ה-NLP
1. איתור אמונה רלוונטית ומגבילה
2. התחלת הספקנות כלפי אותה אמונה. "עד עכשיו האמנתי שהדבר הזה בלתי אפשרי, אבל היי, זה בעצם אפשרי בהחלט"
3. ויתור על האמונה הישנה. "אני יודע שהאמונה הזו לא נכונה עבורי ואני ממקם אותה יחד עם אמונות אחרות שזנחתי"
4. לשים לב לאמונה החדשה.
5. להיפתח לאמונה חדשה "עד עכשיו חשבתי שהאמונה הזו לא קשורה אליי, אולי בעצם היא כן?"
6. הוספה של האמונה החדשה למערכת האמונות הסבסיסיות. "נכון עד עכשיו האמנתי שדבר הזה אסור אבל הוא בהחלט מותר".
ל-NLP כלים רבים נוספים על מנת להחליף אמונות מגבילות באמונות מעצימות.
מרגישים שאתם זקוקים לשינוי גדול יותר בחיים? מחכה לשמוע מכם ,יוסי שטרית.

אהבתם? מוזמנים לשתף

אני מזמין אותך ליצור איתי קשר
לשיחה ראשונית ללא עלות

בה נדבר על מה הדבר המשמעותי שחשוב לך להתגבר עליו השנה
ואיך אני אוכל לעזור לאמן וללוות אותך בדרך.

לכתבות נוספות

אימון אישי - בנתיב אחר

פחד משינוי

פחד משינוי החיים בעולם המודרני הם דינאמיים ורצופים בשינויים, חלקם צפויים ואחרים מפתיעים, ישנם שינויים מהותיים ושינויים מינוריים, אך…

עוד בוקר מתסכל

עוד בוקר מתסכל שבו אתה מתעורר ללא חשק להתחיל את היום, התעוררתי וממש לא אהבתי את מה שראיתי במראה,…

לקביעת פגישה

אני מזמין אותך למלא פרטים ולקבוע איתי שיחת ייעוץ ללא תשלום.
בשיחה – נדבר על למה הגעת אליי, איך בנוי התהליך ומה חשוב לך לקדם…

רק צריך לכתוב שם, מייל וטלפון 
 ואז יופיע לך יומן שאפשר לסמן בו איזה יום ושעה נוח לך.

פתח צ׳אט
שלום,
איך אוכל לעזור?